Thomas Bouwman Thomas Bouwman

De Catenaccio mentaliteit van managers.

In deze blog nemen we je mee in de evolutie van bepaalde voetbal tactieken en bijbehorende managementstijlen. We behandelen een aantal thema’s die ook voorkomen in het bedrijfsleven; risicomijdend gedrag, micromanagement, mensgericht leiden en de kracht van het informeel netwerk. Dat doen we aan de hand van verschillende voetbalstromen. Het Italiaanse ‘Catenaccio’, het Nederlandse 'Totaalvoetbal' en een nieuwe stroom genaamd ‘Relationism’, afkomstig uit Brazilië.

Meer lezen
Thomas Bouwman Thomas Bouwman

Jouw volgende organisatie revolutie.

Als organisaties evolueren, ervaren ze verschillende fases van groei, elk met zijn eigen revolutie. We verkennen de parallellen tussen de Franse Revolutie en de ontwikkeling van organisaties volgens Larry Greiner's groeimodel. Ontdek waarom de volgende groeifase van jouw organisatie draait om betekenis en menselijkheid.

Meer lezen
Maarten van Ierschot Maarten van Ierschot

Effectieve innovatie: de cruciale rol van structuur en sturing bij Philips

In gesprek met Steven Spiele, Business Transformatie en performance management bij Philips.

Al ruim 12 jaar is Steven een vaste waarde bij Philips en heeft hij al vier reorganisaties meegemaakt. Verandering is voor hem een constante factor; het schrikt hem niet af. Ooit begonnen als trainee, hij heeft voor Philips in China gewerkt, hij werd als een van peetvaders beschouwd van de wereldberoemde airfryer, en draagt nu de verantwoordelijkheid voor performance management binnen Innovatie & Strategie in de nieuwe Philips organisatie. Zijn missie is helder: innovation effectiveness vergroten.

Het klinkt in eerste instantie wat tegenstrijdig: structuur en sturing om succesvol te innoveren. Steven neemt ons mee in hoe Philips aan de hand van een strak proces de succesratio van innovatieve ideeën weet te vergroten en innovatiekracht te ontwikkelen.

Meer lezen
Thomas Bouwman Thomas Bouwman

Financial prototyping: In 3 stappen een business case.

Start met financial prototyping! In deze blog behandelen we de financiële kant van innoveren. We laten zien hoe je met ‘financial prototyping’ draagvlak kunt creëren voor jouw idee. Jij krijgt van ons de tools om een eerste business case te bouwen. Daarbij nemen we ‘Team Fruit’ van Albert Heijn onder de loep.

Meer lezen
Maarten van Ierschot Maarten van Ierschot

De ‘Purpose Matrix’ als kompas voor betere besluitvorming.

In gesprek met Brian Jagt, Chief Strategy Officer - Royal HaskoningDHV.

Brian Jagt is sinds 2019 werkzaam als Chief Strategy Officer bij Royal HaskoningDHV. Met zijn ervaring als strategie consultant heeft Brian ruime ervaring in de vormgeving en executie van strategieën. Met een achtergrond in technische wiskunde weet hij ook moeiteloos de brug te slaan tussen technologie en strategie.

Samen met zijn team draait Brian bij Royal HaskoningDHV een soort intern consultancybureau. “Wij zijn een team van vier dat nauw samenwerkt met de organisatie en de juiste mensen uit de business. Ik hecht er veel waarde aan dat de organisatie actief betrokken is, omdat daar de specifieke kennis ligt. Het team richt zich voornamelijk op strategiedefinitie, fusies & overnames en andere strategische vraagstukken.”

Meer lezen
Thomas Bouwman Thomas Bouwman

Breaking dogma.

In deze blog nemen je mee in het principe van het ‘dogma’; de onzichtbare essentie achter innovatie. Je leert hoe je een dogma kunt spotten en omvormen naar nieuw perspectief. Perspectief dat als startpunt kan dienen voor nieuwe ideeën.

Meer lezen
Thomas Bouwman Thomas Bouwman

The Triple Play of Strategy.

In deze blog nemen we je mee in 3 basis strategieën. Waarom zijn die interessant voor jou? Omdat we ieder jaar weer zien dat teams hun budget en energie verspillen. Bij CLAY+ zien wij strategie als een ‘game of chance'. Dat wil niet zeggen dat succes puur van geluk afhangt. Integendeel zelfs. Jij bent aan zet. Maar weet jij wanneer je welke dobbelsteen moet gooien? Je leert het hier.

Meer lezen
Thomas Bouwman Thomas Bouwman

Strategie: doelen die verder gaan dan euro’s.

In gesprek met Victor Peters, Head of Strategy - Essent. Als drijvende kracht achter het strategie team heeft het team de uitdagende taak om te zorgen voor een naadloze uitvoering van M&A deals en een gedeelde strategie te creëren waar iedereen actief aan bijdraagt. Het resultaat moet tastbaar en concreet meetbaar zijn. Niet alleen dat, het moet ook bijdragen een aan betere toekomst.

Meer lezen
Thomas Bouwman Thomas Bouwman

Doorbreek back-to-back meetings en voedt innovatie met ‘Fika’.

‘Fika’, de Zweedse koffietijd. Wat maakt het zo bijzonder? Bij CLAY+ geloven we dat het jouw meeting cultuur kan doorbreken en innovatie kan stimuleren. We nemen je mee in de Zweedse gewoonte, hoe het je ‘informele netwerk’ positief beïnvloedt en waarom dat een grote impact kan maken.

Meer lezen
Thomas Bouwman Thomas Bouwman

Stap voorbij CX en zet in op Customer Symbiosis.

De klant hoeft geen koning meer te zijn. We verschuiven van een belevenis naar een betekenis economie. De klant wil niet vertroeteld worden, maar meebouwen aan merken die er toe doen. In dit artikel nemen we je mee in de stap voorbij CX. Hoe zorg je ervoor dat de klant naast je komt staan? Wij geloven in Customer Symbiosis als volgende stap. Een manier van werken waarbij de consument deelneemt aan de purpose van jouw organisatie. Aan de hand van EV fabrikant NIO maken we deze visie tastbaar.

Meer lezen
Thomas Bouwman Thomas Bouwman

The Explore-Exploit Conundrum

In dit blog behandelen we het ‘explore-exploit conundrum’; hoe groei van innovatie niet per se leidt tot een betere wereld. We nemen je mee in een aantal voorbeelden om tastbaar te maken waarom het hebben van purpose zo belangrijk is.

Meer lezen
Thomas Bouwman Thomas Bouwman

Verbind strategie en executie met ‘Maestria’.

Eric van Westbroek, verantwoordelijk voor de afdeling Consument en twee Innovatie Studio's binnen PostNL, kwam in 2012 bij de organisatie nadat CEO Herna Verhagen hem de vraag stelde: "Zou jij de kar willen trekken in het opzetten van onze online afdeling?". Inmiddels is Eric meer dan 10 jaar onderdeel van PostNL met een team dat uitgegroeid is tot 50 mensen. We delen de learnings die hij heeft opgedaan in de afgelopen jaren en geven je een kijkje in de toekomst die Eric ziet.

Meer lezen
Thomas Bouwman Thomas Bouwman

Create the ‘whole product’.

In dit blog behandelen we het ‘whole product’. We nemen je mee in de theorie en laten zien hoe jij het kunt toepassen. Dat doen we aan de hand van de GoPro case. Het bedrijf achter de razend populaire ‘action camera’ van eind jaren ‘00 / begin ‘10. Waarom is die populariteit plots verdwenen? Wat had GoPro anders kunnen doen? We duiken er samen in!

Meer lezen
Maarten van Ierschot Maarten van Ierschot

Slotball: 3 lessen voor het bedrijfsleven.

In deze blog richten we ons op trainer / strategy engineer Arne Slot en de hoofdrol die hij heeft in het behalen van het kampioenschap van Feyenoord. In onze analyse hebben we 3 belangrijke lessen geconcludeerd voor leiders in het bedrijfsleven.

Meer lezen
Thomas Bouwman Thomas Bouwman

Change Management vs Change Leadership

Deze blog zoomen we in op het thema ‘change leadership’. We nemen jullie mee in 3 onderdelen om het verschil in change management en change leadership tastbaar te maken; cultuur, visie & mindset.

Meer lezen
Thomas Bouwman Thomas Bouwman

We reorganiseren onszelf te pletter.

We reorganiseren onszelf te pletter. Al jaren blijkt dat veel organisaties hun doelen niet behalen na een reorganisatie. Organisaties in transitie richten zich met name op hun structuur en onvoldoende op de cultuur. In deze blog nemen we je mee in de ‘play-to-win’ aanpak voor impactvolle strategie. Daarbij nemen we een kijkje in de keuken van HEMA.

Meer lezen
Thomas Bouwman Thomas Bouwman

Product Lifecycle Innovation

In deze blog maken we een verdieping op de ‘Product Lifecycle’. We nemen je mee in de ‘Power-Performance’ matrix waarmee jij straks het portfolio van jouw organisatie, en die van de concurrent, beter kunt analyseren. We passen deze matrix toe op een case van Xerox. Zo krijg jij een goed beeld hoe je de theorie direct kunt toepassen op je eigen organisatie.

Meer lezen
Thomas Bouwman Thomas Bouwman

Where are the Zoomers?

Gen Z is een generatie die de afgelopen jaren moeite heeft gehad om aansluiting te vinden met de werkvloer. Ze lijken minder behoefte te hebben aan betrokkenheid op kantoor. Geld is de primaire focus. Dat blijkt ook uit onderzoek. In deze blog neemt CLAY+ je mee in het verhaal van de ‘Zoomer’. Tevens behandelen we een vijftal ‘key questions’ waarmee jij deze groep kan helpen om ‘purpose’ te vinden.

Meer lezen
Thomas Bouwman Thomas Bouwman

Wat lerende organisaties van de natuurkunde kunnen leren.

In deze blog trekken we een parallel met de natuurkunde om 'potentiële energie’ van medewerkers zichtbaar te maken. Het vinden van de juiste balans tussen performance en innovatie blijft voor veel organisaties een zoektocht. Ook op vlak van learning & development zien wij dit evenwichtsspel terugkomen. Hoe maak je resultaar tastbaar?

Meer lezen
Thomas Bouwman Thomas Bouwman

Vind werkgeluk met Ikigai 2.0

In deze blog nemen we jullie mee in onze aangescherpte variant van Ikigai. De wereld is veranderd en de grote levensvragen omtrent ‘work-life balance’ behoeven nuance die past bij vandaag. Wij hopen met onze aangescherpte versie een extra boost te geven aan jouw werkgeluk.

Meer lezen